iProdukcja.pl arrow i-Akademia arrow Root Cause Failure Analysis
Root Cause Failure Analysis
ImageKażdy zna postać dr Gregor’ego House’a z serialu, który przez niektórych został okrzyknięty kultowym. Główny bohater niczym detektyw rozprawia się z problemami, które na pierwszy rzut oka są nierozwiązywalne.

Najgorsze przypadki trafiają do niego. Szczególnie wtedy, kiedy koledzy po fachu rozkładają ręce i są bezradni. Pacjent taki ma wielkie szczęście, gdyż w większości zdarzeń House odnajduje przyczynę choroby i stosuje odpowiednią taktykę leczenia.
Innym przypadkiem są bohaterowie kryminałów, przedstawieni jako genialni detektywi z wieloma sukcesami na swoim koncie. Ogromna ilość rozwiązanych mrocznych spraw, zabójstw, kradzieży i innych zagadek z abecadła kryminalistyki.
Prawie każdy z nas chciałby być takim geniuszem. Choć raz stanąć w szranki z wielką niewiadomą, ogromnym problemem, którego rozwiązanie przyniesie nam podziw u kolegów z pracy. Każdy marzy o tym, by znaleźć takie rozwiązanie problemu, które przyniesie zyski korporacji i wysławi nasze imię.

Te marzenia mogą się urzeczywistnić. Każdy może być takim Housem czy też detektywem Herkulesem Poirot. No dobrze, dobrze, ale jak tego dokonać? Otóż nie jest to takie trudne. Prześledźmy warsztat pracy dr House’a. W momencie skierowania pacjenta na oddział, dokonywane są szczegółowe badania, jak to w szpitalu. Ale nie to jest najważniejsze, a to co dzieje się w zaciszu gabinetu Housa. Tam wrze od burzy mózgów, od stawiania coraz to nowych hipotez, szukania nowych przyczyn widocznych objawów. Głównym narzędziem pracy jest tablica i marker. Tylko to i aż to. To za pomocą tych dwóch gadżetów udaje się stawić właściwą diagnozę i dobrać właściwą metodologię leczenia.

Przejdźmy zatem do bardziej realnej sytuacji, która jest w zasięgu naszych kompetencji. Przecież nie znajdziemy się na ostrym dyżurze z jakimś „trudnym przypadkiem”. Ale czy faktycznie nie jesteśmy na ostrym dyżurze? A czym jest praca w UR jak nie ostrym dyżurem, tylko w odniesieniu do zdrowia maszyn i urządzeń? Tutaj także podejmujemy natychmiastowe działania, często w trybie podwyższonego ryzyka i na skutek zdarzenia awaryjnego. Innym słowy jesteśmy dobrą brygadą reagowania awaryjnego. Działamy w trybie reakcyjnym i dosyć często brakuje czasu na jakiekolwiek działania profilaktyczne. I koło się zamyka. Podejmowane działania mają charakter środków doraźnych, które pozwolą na kontynuowanie procesu produkcyjnego. Brakuje czasu na analizowanie tego, co się wydarzyło. W wielu przypadkach brakuje dobrze udokumentowanej historii - jaki rodzaj zdarzenia awaryjnego miał miejsce, ile czasu zostało stracone, jaki jest czas reakcji na zdarzenie, jaki jest czas naprawy, jaki jest czas uruchomienia po naprawie? Wiele takich pytań pozostaje bez odpowiedzi. Chcąc tę sytuację zmienić należy podejść do tego w sposób systematyczny. Narzędziem wykorzystywanym w tym procesie niech będzie RCFA - root cause failure analysis. To narzędzie stosowane jest właśnie dzień po dniu przez filmowego lekarza w diagnozowaniu beznadziejnych przypadków. Używanie tego narzędzia w sposób systematyczny pozwala na osiągnięcie mierzalnych korzyści. Niestety takiej systematyczności brakuje w Polskich przedsiębiorstwach. Istnieją inne narzędzia tzw. zespołowego rozwiązywania problemów, które są wykorzystywane na zasadzie wpięcia ad acta. Tylko po to, aby pokazać przed klientem, że faktycznie jakieś działania były prowadzone. Niestety są to działania iluzoryczne i krótkotrwałe i efektów ze świeczką można szukać.

RCFA jest narzędziem łączącym w sobie najbardziej efektywne i skuteczne narzędzia: mapowanie przyczyn oraz 5 x Dlaczego? Proces analizy RCFA sprowadza się do przeprowadzenia następujących kroków:
  1. Definicja
  2. Analiza
  3. Prewencja
Pierwszy krok odnosi się do prawidłowego zdefiniowania problemu. Definicja ta powinna zawierać niezbędne informacje na temat danego zdarzenia, które jest celem analizy. Informacje te można zebrać za pomocą niżej przedstawionego formularza. Formularz jest stworzony w taki sposób, że po jego wypełnieniu otrzymujemy wszystkie niezbędne informacje jakie są wymagane do dalszej analizy. Image Formularz składa się z czterech części. Każda z tych części poprzedzona jest pytaniem, na które należy udzielić odpowiedzi.
  • CO - jest przedmiotem analizy. W tym miejscu zajmujemy się opisem danego problemu.
  • KIEDY - się analizowane zdarzenie wydarzyło? Należy podać dokładną datę, godzinę wystąpienia problemu.
  • GDZIE - się ten problem wydarzył? Jaka jest jego fizyczna lokalizacja? W którym procesie, przy której maszynie się to zdarzyło? Podczas jakiej pracy ten problem wystąpił? Image
  • WPŁYW NA CELE. W tej części wpisujemy skutki wystąpienia danego problemu. W głównej mierze skupiamy się na stratach, czy też na bezpośrednim wpływie na poszczególne cele. Oczywiście ten wpływ będzie w dużej mierze negatywny, np.: utrata produktu, strata sprzętu, szkody środowiskowe, wpływ na bezpieczeństwo ludzi - poszkodowane osoby, wypadki śmiertelne. Obszar ten jest miejscem na wypisanie wszystkich negatywnych kwantyfikatorów opisujących znaczenie danego problemu.
Po określeniu wszystkich niezbędnych informacji dotyczących analizowanego przypadku, przechodzimy do punktu drugiego analizy RCFA - Analiza. Analiza w głównej mierze polega na znalezieniu powiązań przyczynowo-skutkowych. Innymi słowy w tym miejscu udzielamy odpowiedzi na pytanie - dlaczego doszło do tego wydarzenia? Jakie przyczyny spowodowały analizowany problem? W tym celu wykorzystujemy jedno z najbardziej rozpowszechnionych narzędzi jakim jest 5Why?, czyli 5 x Dlaczego? Chciałoby się rzec, że to przecież niemożliwe, aby za tak poważnie brzmiącą nazwą analizy RCFA kryło się narzędzie, które jest tak powszechnie stosowane i wykorzystywane w życiu zawodowym jak i prywatnym. Narzędzie to, co do metodyki, jest wykorzystywane w połączeniu z mapowaniem i w tym aliansie nie zatrzymuje się na pięciu poziomach tylko może być rozbudowywane bez ograniczeń. Poniżej przedstawiony jest przykład mapy przyczyn. Image Jak widać na rysunku, mapa tworzona jest od lewa do prawa. Mapę zaczynamy tworzyć od wypisania negatywnych wpływów na cele czyli skutków analizowanego problemu. Następnym krokiem jest udzielenie odpowiedzi na pierwsze Dlaczego?. Odpowiedź wpisujemy w odpowiednim „prostokącie”, który odczytujemy jako „Dlatego, że...” i tak otrzymujemy przyczynę. W następnej iteracji wcześniej określona przyczyna staje się automatycznie skutkiem i w dalszym ciągu poprzez zadanie pytania Dlaczego? szukamy potencjalnych przyczyn. W ten sposób postępujemy aż do momentu, gdy na zadane pytanie Dlaczego nie uzyskujemy odpowiedzi „dlatego, że”. W takim przypadku ostatnia odpowiedź staje się przyczyną inicjującą.

Po wypisaniu wszystkich przyczyn przystępujemy do punktu trzeciego - Prewencji. W tym punkcie wypisujemy wszystkie możliwe działania korygujące na „przyczyny inicjujące” w planie działań. Tak stworzony plan działań pozwala w zaplanowany i systematyczny sposób wdrażać środki korygujące, które pozwolą zapobiegać pierwotnym przyczynom i tym samym nie dopuścić do powstania problemu. Proces wdrożenia musi być zdroworozsądkowy. Na różne bóle bierzemy całą garść leków przeciwbólowych i po pewnym czasie ból mija. Niemniej jednak problem pozostaje, bo tak naprawdę nie wiemy, który lek pomógł, a który wpłyną w sposób niszczący na nasz organizm. Tak samo jest w życiu zawodowym. W jednym czasie wdrażane są wszystkie środki korygujące. To sprawia, że pomiar skuteczności środka zaradczego staje się niemożliwy. Aby móc to zaobserwować, należy wdrażać środek za środkiem i sprawdzać czy przynoszą one oczekiwane rezultaty.

Trzy kroki - tylko trzy kroki - i możemy zamienić się w specjalistów pokroju dr House’a czy też Poirot. Należy przy tym pamiętać o systematyce i wytrwałości.
WoMa Solution istnieje od 2005 roku. Od tego czasu głównym profilem działalności są szkolenia i projekty doradcze związane z działalnością operacyjną przedsiębiorstw. Posiadamy wieloletnie doświadczenie poparte praktyką we wdrażaniu narzędzi podnoszenia produktywności w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Naszą specjalnością są szkolenia, warsztaty oraz doradztwo z zakresu Maintenance Management prowadzone wg filozofii KAIZEN. Prowadzimy również projekty autorskie, których celem jest opracowanie i pomoc we wdrożeniu kompleksowego systemu zarządzania eksploatacją obiektów technicznych oraz optymalizacji procesów UR.

Zapraszam do odwiedzenia strony WoMa Solution Znajdziesz tu więcej szczegółów na temat naszych Usług, Projektów Szkoleniowo - Doradczych, a także dowiesz się więcej o przeprowadzanym przez nas Serwisie Obsługi Technicznej.

 
« poprzednia   następna »

Tagi

Aktualności Instytucje Katalog firm Konferencje News Praca Praca z Jobs.pl Projekty Projekty w Danii Targi Targi w Europie Targi w Polsce Targi w Polsce Poznań Technology Partnership Urząd Dozoru Technicznego Wybierz kategorię Wybierz sekcję Wydawnictwa hannover targi

Szukane

targi praca praca z jobs.pl katalog firm news instytucje projekty cad firmy konferencje stal wydawnictwa technology partners szkolenia cnc transport targi w polsce udt cad/cam formy wtryskowe
BAZA FIRM Handel Hutnictwo Obróbka skrawaniem Obróbka plastyczna Usługi Dodaj firmę OGŁOSZENIA BEZPŁATNE Praca w Polsce Praca za granicą Sprzedam Kooperacja TARGI Targi w Krakowie Targi Kraków Targi krakowskie Targi w Poznaniu Targi Poznań Targi poznańskie Targi w Warszawie Targi Warszawa Targi warszawskie Targi w Gdańsku Targi Gdańsk Targi gdańskie Targi w Katowicach Targi Katowice Targi katowickie Targi w Kielcach Targi Kielce Targi kieleckie Targi w Europie Targi Europa Targi europejskie PRACA Praca dla inżynierów Praca dla inżyniera WYDAWNICTWA Prasa fachowa Literatura techniczna SZUKANE praca dla inżyniera poradnik mechanika klasy śrub poradnik tokarza wytrzymałość śrub tablice wyrobów hutniczych klasa śruby wymiarowanie literatura techniczna instrukcje bhp poradnik frezera PRZYJACIELE pozycjonowanie stron marketing w internecie Zarządzanie przedsięwzięciami Audyt projektów optymalizacja kosztów radca prawny wrocław